Παλαιό Όνομα :Μονή Παντοκράτορος

 


















Δεν υπάρχει περιεχόμενο για τον συγκεκριμένο περιηγητή για να καταχωρηθεί.


Δεν υπάρχει περιεχόμενο για τον συγκεκριμένο περιηγητή για να καταχωρηθεί.


Δεν υπάρχει περιεχόμενο για τον συγκεκριμένο περιηγητή για να καταχωρηθεί.


Δεν υπάρχει περιεχόμενο για τον συγκεκριμένο περιηγητή για να καταχωρηθεί.


Δεν υπάρχει περιεχόμενο για τον συγκεκριμένο περιηγητή για να καταχωρηθεί.


Δεν υπάρχει περιεχόμενο για τον συγκεκριμένο περιηγητή για να καταχωρηθεί.


Δεν υπάρχει περιεχόμενο για τον συγκεκριμένο περιηγητή για να καταχωρηθεί.


Δεν υπάρχει περιεχόμενο για τον συγκεκριμένο περιηγητή για να καταχωρηθεί.

  • Δυόμιση ώρες μετά τη Μονή Εσφιγμένου βρίσκεται η Μονή Βατοπαιδίου, η οποία και είναι μία από τις σημαντικότερες του Όρους. Ο Ιερός Ναός που βρίσκεται σ’ αυτήν είναι ο Ναός του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου. Πολύ κοντά στην τοποθεσία της σημερινής Μονής βρίσκονται τα ερείπια της άλλοτε ανθούσας σχολής Ευγενίου του Βουλγάρεως.Από το Βατοπαίδι η μετάβαση προς τις Καρυές γίνεται απ’ ευθείας, αφήνοντας πίσω τις δύο μικρές Μονές του Παντοκράτορος και του Σταυρονικήτα. Η πρώτη Μονή έχει χτιστεί σε έναν βράχο που βρέχεται από τη θάλασσα, κάτω από τον οποίο υπάρχει ένας ορμίσκος. Η δεύτερη Μονή βρίσκεται ακριβώς δίπλα στη θάλασσα. Οικοδομήθηκε το 1540. (Isambert, σ. 56 – 57)
  • Η Μονή των Ιβήρων από το Βατοπέδι απέχει τρεις ώρες : αρχικά συναντούμε μια προεξοχή του όρους, πάνω στο οποίο βρίσκεται η Μονή Σταυρονικήτα ενώ στην κάθοδο η Μονή Παντοκράτορα, η οποία βρίσκεται στη μέση της διαδρομής για το Βατοπέδι. Το μοναστήρι του Παντοκράτορα οικοδομήθηκε τον 13ο αιώνα από δύο αδέρφια, ένας από τους οποίους ήταν ο Αλέξιος, ο στρατηγός του Μιχαήλ Παλαιολόγου, ο οποίος ανέκτησε την Κωνσταντινούπολη από τους Φράγκους. Πάνω στη βουνοκορφή βρίσκεται ο Άγιος Ηλίας, ένα μεγάλο ασκητήριο, το οποίο ανήκει εξ ολοκλήρου στους Ρώσους. (Leake, τομ. ΙΙΙ, σ. 130-131)
  • Αφήνοντας την μονή Παντοκράτορος συναντούμε μια άλλη κορυφογραμμή, διερχόμενοι συνεχώς μέσω δασών οδεύοντας προς το Βατοπέδι.(Leake, τομ. ΙΙΙ, σ. 131)
  • Οι κυριότερες σκήτες, εκτός από αυτές που εξαρτώνται από τη Λαύρα, είναι η νέα σκήτη του Αγίου Παύλου, η Σκήτη του Ξενοφώντος , του προφήτη Ηλία , του Παντοκράτορα, του Αγίου Δημητρίου, του Βατοπεδίου, του Προδρόμου ή η Κουτλουμουσιανή σκήτη, η σκήτη της Αγίας Τριάδας κοντά στη Σίμωνος πέτρα και το μονίδριον του Αγίου Βασιλείου στην ακτή, όχι μακριά από τις Καρυές. (Leake, τομ.ΙΙΙ, σ. 135)
  • Το Νεοχώρι φαίνεται ότι οφείλει, κατά κύριο λόγο, την ύπαρξη του στην επικερδή αλιεία των Στρυμονικών χελιών, τα οποία χαίρουν μεγάλης εκτίμησης ανάμεσα στους αρχαίους για το μέγεθος και το λίπος τους, και δεν θεωρούνταν κατώτερα από τα χέλια της λίμνης Κωπαϊδας. Πιάνονται σε ένα φράγμα το οποίο κλείνει το ρέμα μισό μίλι παρακάτω από τη γέφυρα του Νεοχωρίου, και το οποίο χρησιμεύει τόσο γι’ αυτό τον σκοπό όσο και ως κεφαλή μύλου. Αν δεν υπήρχε αυτό το τεχνητό εμπόδιο, ο ποταμός, μολονότι είναι απότομος, θα ήταν πλωτός ως το Νεοχώρι και μέχρι τη λίμνη. Ο μύλος ανήκει στη Μονή Παντοκράτορος στο Άγιο Όρος, όμως ο ψαρότοπος, από τη στιγμή που απέκτησε αξία, διεκδικήθηκε από τον Σουλτάνο και τώρα πλέον τον εκμεταλλεύεται ο Φετά Μπέης τής Ζίχνης. (Leake, τομ.ΙΙΙ, σ. 184)


Δεν υπάρχει περιεχόμενο για τον συγκεκριμένο περιηγητή για να καταχωρηθεί.


Δεν υπάρχει περιεχόμενο για τον συγκεκριμένο περιηγητή για να καταχωρηθεί.


Δεν υπάρχει περιεχόμενο για τον συγκεκριμένο περιηγητή για να καταχωρηθεί.


Δεν υπάρχει περιεχόμενο για τον συγκεκριμένο περιηγητή για να καταχωρηθεί.


Δεν υπάρχει περιεχόμενο για τον συγκεκριμένο περιηγητή για να καταχωρηθεί.

  • Μονή Παντοκράτορος: Ιδιόρρυθμος και παράλιος με 50 μοναχούς Έλληνες και Σλάβους. Σκήτη Προφ.Ηλία: Κοινοβιακή και μεσόγειος με 150 μοναχούς Ρώσσους ενώ στο καταστατικό γίνεται λόγος μόνο για 32, απέχει από τη μονή τρία τέταρτα και μια ώρα από τις Καρεές.Βρίσκεται μέσα σε περίβολο με νοσοκομείο, εκκλησία και εργοστάσια. (Σχινάς, τ. ΙΙ, σ. 586)
  • Η μονή Παντοκράτορος βρίσκεται σε βραχώδη λοφίσκο πάνω από τη θάλασσα και σε ωραία θέση.Πρόκειται για φτωχή μονή που εορτάζει τη Μεταμόρφωση του Σωτήρος(6 Αυγούστου).Ιδρύθηκε από τον μεγάλο στρατοπεδάρχη Αλέξιο Κομνηνό και αποτελείται από οχυρό περίβολο που έχει στο άνω μέρος του ξύλινους εξώστες και προστατεύεται από τετράγωνο πύργο με τουφεκήθρες.Έτσι όποιος πλησιάζει στη μονή νομίζει ότι αντικρύζει οχυρό.Το καθολικό της σε σχήμα σταυρού είναι από τα αρχαιότερα του Αγ. Όρους,σκεπάζεται από δυο θόλους και έχει τους εσωτερικούς του τοίχους καλυμμένους με τοιχογραφίες του Πανσελήνου και άλλα αξιόλογα κειμήλια.Η μονή είχε σπουδαία βιβλιοθήκη με 3000 τόμους, οι οποίοι όμως αφού σωρεύθηκαν το 1830 σε υγρό πύργο καταστράφηκαν και τώρα έχει μόνο 234 χειρόγραφα.Στην περιφέρεια της μονής κείται στη θέση του κελιού με το όνομα τα Εισόδια της Θεοτόκου η μονή Ραβδούχου και οι ερειπωμένες μονές Φακηνού και Φαλακρού. (Σχινάς, τ. ΙΙ, σ. 689-690)
  • Από τη μονή Παντοκράτορα κατηφορικός δρόμος φέρει μετά από 2 λεπτά σε μικρή επίπεδη έκταση που σχηματίζεται όρμος με μικρό νεώλκειο ισόγειο όπου υπάρχουν και μικρές οικίες.Στον όρμο αυτό προσορμίζονται όσοι πλέουν από τη Θάσο προς το Αγ.Όρος.Από τον όρμο αυτό οδός μικρή και ανηφορική διερχόμενη από μικρό αμπελώνα της μονής προσπερνά σε 10 λεπτά υδρόμυλο της μονής και διέρχεται από κοντόκλαδα και ανηφορικά κινούμενη οδηγεί στη σκήτη του Προφήτη Ηλία μετά από ολική πορεία προς τη μονή τριών τετάρτων. (Σχινάς, τ. ΙΙ, σ. 706-709)
  • Η σκήτη αυτή κείται στις ΒΑ πλαγιές του όρους και σε μικρή έκταση στους πρόποδες όρους που καλύπτεται από καστανιές.Περιβάλλεται από τείχος ενώ το κυριακό της βρίσκεται μέσα σε περίβολο με πορτοκαλιές, λεμονιές και δάφνες που τιμάται στο όνομα του Προφ.Ηλία και καλύπτεται εσωτερικά από τοιχογραφίες και περιβάλλεται από κήπους και ωραίο δάσος με λίγα νερά και στεφανώνεται από λόφο από όπου φαίνεται η μονή Παντοκράτορος και υπάρχει ανεμόμυλος. (Σχινάς, τ. ΙΙ, σ. 709)
  • Από τη σκήτη αυτή δύσβατος δρόμος με ανηφόρες και κατηφόρες που διακόπτεται από ρυάκια και μέσα από κοντόκλαδα σε 10 λεπτά συναντά την οδό που απευθείας οδηγεί από τη μονή στις Καρυές κοντά σε ξύλινο σταυρό. (Σχινάς, τ. ΙΙ, σ. 709-710)
  • Από τον όρμο της μονής η οδός έχοντας στα δεξιά αμπέλια και μια κοιλάδα και τη θάλασσα στα αριστερά βαίνει ανηφορικά μέσα από κοντόκλαδα και φτάνει σε 20 λεπτά σε ξύλινο σταυρό από όπου διακλαδώνεται η άγουσα εντός 10 λεπτών στη σκήτη του Προφ.Ηλία.Από τον σταυρό οδός ομαλή αλλά ανηφορική μέσα από κοντόκλαδα προσπερνά σε 20 λεπτά την εγκατελειμμένη σκήτη της ίδιας μονής Καψάλας όπου τώρα διαμένουν κάποιοι ερημίτες –ιδίως Βλάχοι. (Σχινάς, τ. ΙΙ, σ. 710)
  • Η οδός προχωρά και φτάνει σε 20 λεπτά στον σταυρό Καρεών που κείται πλάι σε υπόστεγο που καλείται Κιόσκι από όπου γίνεται ορατή η κωμόπολη των Καρεών και από όπου οδός λιθόστρωτη βαίνει ομαλά μέσα από κοντόκλαδα και προσπερνώντας κάποια κελιά φτάνει στις Καρυές. (Σχινάς, τ. ΙΙ, σ. 710)