• Ο Προκόπιος, ένας ιστορικός περιορισμένης αξιοπιστίας και αγεωγράφητος, μάλλον μιλά για το Κέλετρον, όταν αναφέρει ότι ο αυτοκράτωρ Ιουστινιανός ανοικοδόμησε πάνω στη χερσόνησο της Καστοριάς μια πόλη της Θεσσαλίας με το όνομα Διοκλητιανούπολη, την οποία ονόμασε Ιουστινιανούπολη. (Pouqueville, τόμ. ΙΙΙ, σ. 5)
  • Ο Προκόπιος, ο οποίος δεν αναφέρει τους πολέμους των βασιλέων της Μακεδονίας και των Ρωμαίων, στους οποίους γίνεται ιδιαίτερος λόγος για το φρούριο της Αχρίδας, δεν σημειώνει σε ποια εποχή εκχριστιανίστηκε αυτό, ένα γεγονός το οποίο τοποθετείται κατά προσέγγιση στον τέταρτο αιώνα μετά Χριστό. (Pouqueville, τόμ. ΙΙΙ, σ.50)
  • Ο Προκόπιος εντάσσει το φρούριο της Αχρίδας στο Θέμα της Νέας Ηπείρου, η έκταση της οποίας περιλαμβάνει τη Μακεδονική Ιλλυρία μέχρι τη Λίσσα. (Pouqueville, τόμ. ΙΙΙ, σ.51)
  • Ο Προκόπιος αναφέρει ότι ο Ιουστινιανός μπόρεσε ν’ αναδείξει την πατρίδα του χάρη στους ιεράρχες του. (Pouqueville, τόμ. ΙΙΙ, σ.52)
  • Αυτός ο τίτλος στην περίπτωση της Παυταλίας με μια πρώτη ματιά φαίνεται να δικαιολογεί την υπόθεση ότι ήταν το ίδιο μέρος με την Ουλπιάνα, η οποία, σύμφωνα με τον Προκόπιο, ανακατασκευάστηκε από τον Ιουστινιανό, υπό την ονομασία Ιουστινιάνα Δευτέρα, και το σύγχρονο όνομα Κιουστεντίλ, επιβεβαιώνει την υπόθεση αυτή για την ομοιότητα με την Ιουστινιάνα. Αλλά υπάρχει μια ανυπέρβλητη αντικειμενικότητα σε αυτή την υπόθεση. (Leake, τόμ. ΙΙΙ, σ. 476)